Overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Google Universal Analytics stopt er mee! Google kondigde recentelijk aan te stoppen met Universal Analytics vanaf 1 juli 2023. Vanaf dan zal het volledig vervangen worden door haar opvolger, Google Analytics 4. Welke impact dat heeft voor jou en je website? Dat lees je hieronder.

Wat is Google Analytics nu weer?

Google Analytics is een gratis dienst van Google die website-eigenaars helpt te begrijpen hoe bezoekers omgaan met hun sites. Het is een essentieel instrument voor iedereen die een website heeft, en het kan ook gebruikt worden door anderen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun online marketing inspanningen. Met Google Analytics kan je precies zien wat je gebruikers op je site doen. Daarnaast geeft de tool ook nog een hele boel nuttige informatie:

  • Waar bevinden mijn gebruikers zich?
  • Waarop klikken ze?
  • Hoe lang blijven ze op mijn website?
  • Welk toestel of browser gebruiken mijn surfers?
  • Via welke website of social media platform komen ze?

Deze gegevens kan je dan gebruiken om je website in de toekomst te verbeteren.

Wat is Google Universal Analytics?

Google Universal Analytics is de voorganger van Google Analytics 4 en is een Google Analytics-trackingcode waarmee je jouw bezoekers kan volgen. Het volgt ook gebruikers die geen account op de site hebben en kan worden gebruikt op meerdere domeinen. Webdude zet altijd basis analytics op bij ieder website of webshop project.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics die werd gelanceerd op 20 oktober 2022. Google wil met GA4 de weg in slaan naar GDPR-compliancy.

Waarom overschakelen naar GA4?

Wij raden jullie aan om zo snel mogelijk over te schakelen naar Google Analytics 4 omdat:

  1. De belangrijkste reden: Google kondigde aan dat Universal Analytics compleet verdwijnt. Na 1 juli 2023 zullen er geen statistieken meer binnenkomen in deze accounts en vanaf 1 juli 2024 zullen de historische gegevens verwijderd worden.
  2. Als je de performantie van jouw website wil meten, dan worden cijfers vaak vergeleken met de cijfers van de vorige maand, of het vorige jaar. Indien je nu al start met het meten van jouw website met GA4, krijg je al gegevens binnen en loop je geen risico dat je geen vergelijkingen meer kan maken tegenover een vorige periode.
  3. GA4 heeft verschillende voordelen:

De voordelen van GA 4

  1. De data wordt heel wat simplistischer en visueel beter ogend voorgesteld.
  2. Met GA4 kan je zowel de acties van je website gebruikers als applicatie gebruikers meten, mobiel of online. Zo krijg je globale kijk op je gebruiker. Heb je meer dan 1 domein? Dan koppel je deze ook makkelijk aan elkaar.
  3. GA4 is minder afhankelijk van cookies, wat je wat ademruimte geeft in je cookiebeleid.
  4. IP-addressen worden niet meer bijgehouden en dat is een hele grote stap vooruit naar het conform zijn met de privacywetten.
  5. GA4 geeft de gebruiker toffe, vernieuwdende inzichten over de gebruikers.
  6. De doelen die je wil meten kan je veel gemakkerlijker instellen, deze worden zelf automatisch gedetecteerd.
  7. Bij Universal Analytics moest er altijd volgens een vast patroon data doorgestuurd worden, wat ons soms beperkte. Met GA4 is dit verleden tijd: je kiest zelf welke parameters je doorstuurt en hoe je die noemt.

De nadelen van GA4

  1. Je moet een nieuwe account aanmaken en opzetten.
  2. De tracking gebeurt op een andere manier. Pageviews en events worden op een andere manier doorgemeten, dus je zal een ontwikkelaar nodig hebben om aanpassingen te doen aan jouw website.
  3. Je kan je historische data niet overzetten. Dus misschien best toch even je data exporteren en veilig opslaan! ?
  4. In onze ogen lijkt de tool nog altijd in een soort beta fase te zitten, omdat we bepaalde rapporten missen tegenover Universal Analytics.
  5. Bepaalde rapporten die we missen, konden we wél zelf terug aanmaken. Maar dat kost heel wat tijd.

Hoe overstappen van UA naar GA4

Indien je al beschikt over een Universal Analytics property kan je in een paar klikken een Google Analytics 4 property aanmaken.

  1. Inloggen

  2. Instelassistent

    UA naar GA4 stap 2

    Klik op “Aan de slag”. Indien je dit niet meer ziet, klik dan links op het tandwieletje tot je op onderstaande scherm komt, selecteer je Universal Analytics property en klik op “Instelassistent voor GA4”.

  3. Nieuwe GA4 property maken

    UA naar GA4 stap 3

    Klik op “Aan de slag” bij “Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken”

  4. Bevestigen

    UA naar GA4 stap 4

    Klik op “Property maken”.

  5. Naar de aangemaakte property

    UA naar GA4 stap 5

    Klik op “Naar uw GA4-property”.

  6. Taginstallatie

    UA naar GA4 stap 6

    Klik op “Taginstallatie”.

  7. Gegevensstreams bekijken

    UA naar GA4 stap 7

    Klik op de gegevensstream die zonet werd aangemaakt door de instelassistent.

  8. Metings-ID

    UA naar GA4 stap 8

    Onderaan de pagina vind je verschillende manieren terug hoe je data kan sturen van jouw website naar de nieuwe GA4-property. Daarvoor zal je “METINGS-ID” gevraagd worden.

  9. Koppelen van je site aan GA4

    UA naar GA4 stap 9

    Indien je gebruik maakt van Google Tag Manager, vergeet dan zeker ook niet aanpassingen te maken in je container.
    Er werden nieuwe type tags geïntroduceerd: GA4-configuratie en GA4-gebeurtenissen.

Scroll naar boven